Armbrøst

Bolderslev Skytteforening kan tilbyde faciliteter for skydning med Armbrøst.

Armbrøst er omfattet af våbenloven. Foreningen ejer endnu ingen armbrøst, så vi kan ikke tilbyde udlån, men blot godkendte baner..

Skytter skal selv have en våbentilladelse til Armbrøst. Dette søges sammen med foreningen gennem politiets hjemmeside, da adgang til en godkendt bane er nødvendig for tilladelse og udøvelse.

Armbrøst

Lidt historie

Armbrøst, håndskydevåben, der er bygget op af en kraftig bue af træ, laminat eller stål, som er fastgjort til en træstok. Buen spændes som regel mekanisk, og buestrengen fastholdes af en lås med en aftrækker. Når denne påvirkes, affyres en armbrøstbolt, der er en kort, kraftig pil.

Våbnet har været anvendt i Europa siden ca. 375 og blev almindeligt i Danmark fra ca. 1200. Oprindelig anvendtes det alene til krigsbrug. Armbrøsten har flere fordele sammenlignet med en almindelig bue; bl.a. er den i spændt tilstand straks skudklar, og de mekaniske spændanordninger gør det muligt at anvende buer med større styrke, der kan udsende tunge armbrøstbolte med en energi, der er op til ti gange så stor som den, en almindelig bue yder.

Armbrøsten blev betragtet som et så frygteligt våben, at pave Innocens 2. i 1139 på 2. Laterankoncil forbød brugen af våbnet mod andre kristne. Forbuddet blev dog ikke håndhævet. Armbrøsten mistede sin betydning som krigsvåben i 1500-t., men benyttedes til jagt frem til 1700-t. Herefter er den blevet anvendt som sportsrekvisit og som militært våben i specialenheder.